torsdag



1:a sidan
Här är min bokhylla sade han och blottade sin själ, lyfte hakan och man kunde inte enkelt avgöra om det var av rakryggad stolthet eller en demonstrativt blottad strupe. Kanske, och troligen, var det ett uttryck för just detta, kombinationen av stolthet och sårbarhet. Ingen man är så sårbar som en öppen man. Stolt står han med hakan högt, blicken fäst vid de anklagande, nyfikna och frågande, och visar sina samlade alster. Från vänster böcker för en kvinna; Marian Keyes inte helt samlade verk, en enstaka pocket av Kajsa Ingemarsson. De följs av pretto-böcker och självdefinierande litteratur likt Lång fin blond, Design of the 20th century och No Logo. Enstaka böcker går på djupet, såsom nobelprisbelönade Onåd eller gripande Gömda. Huvudsakligen innehåller bokhyllan blandade pocket av Erlend Loe och ett flertal moderna deckarhistorier och lättsamma romaner.

Sista sidan:
Stolt står han fortfarande med hakan högt och kan inte annat. Stolt står han med hakan högt, en kniv genom strupen, och stirrar tomt ut på de nyfiknas skara. Stolt står han bokstavligen fäst vid sin bokhylla. Stolt står han död.

2 Kommentarer:

Blogger mitt fyrverkeri said...

Skriver du en bok?
Själv skriver jag mest "egdipt" och "htmmyuj" och sånt.

29 oktober, 2005 10:23  
Blogger /D said...

Jag skriver allt möjligt, mest för att det är kul. En hel bok har jag inte skrivit. Än...

29 oktober, 2005 15:54  

Skicka en kommentar

<< Home